Obsah článku
Print on demand trh stále roste, v roce 2025 bude jeho očekávaná velikost 10 miliard dolarů. A to už stojí za to vyzkoušet si podnikání v tomto oboru. Ale ať už začínáte nebo máte za sebou už mnoho prodaných produktů, pojďte se s námi podívat na nejčastější chyby, které provozovatelé print on demand obchodů často dělají. Třeba se to týká i vás…
Očekávání okamžitého úspěchu
Mnoho lidí začne provozovat print on demand e-shop protože mají dojem, že to půjde snadno a hned se dostaví výsledky. Bohužel, stejně jako u jiných zdrojů pasivního příjmu, je potřeba vašemu podnikání věnovat čas. Jedině tak opravdu dobře poznáte svou cílovou skupinu a její preference, objevíte všechna zákoutí marketingu a dokážete vaše znalosti přetavit v úspěšný e-shop.
Generické designy
Trh s potištěnými tričky a dalšími produkty stále roste a tak je k dispozici celá řada levných (či zdarma) designů, které můžete pro svůj e-shop využít. Ale vězte, že to není ideální cesta. Jen tak nasypat na hromadu pár vektorových obrázků zdarma a vygenerovat z nich desítky produktů, které jsou ale stejné jako u konkurence nebude fungovat. Pokuste se najít svůj styl, který bude v souladu s vaší cílovou skupinou. A u každého produktu si položte otázku: “Nosil/a bych tohle tričko na veřejnosti?”
K práci s designy můžete využít například velmi dobré nástroje Canva (pro návrh designů) nebo Placeit (pro nákup hotových šablon).
Výběr produktů a dodavatelů jen podle ceny
Snaha na co nejnižší cenu vašich print on demand dodavatelů je pochopitelná, nižší cena za produkty znamená větší prostor pro váš zisk. Ale pozor, nízká cena většinou vede k nižší kvalitě. Ať už produktu, tisku nebo balení, ve výsledku takový přístup povede k většímu počtu vráceného a reklamovaného zboží a tím k vyšším nákladům.
Proto když si vybíráte dodavatele, nejprve si ho vyzkoušejte. Udělejte si testovací objednávku ideálně každého produktu, který chcete prodávat. Ano, bude to stát nějaké peníze, ale dá vám to jistotu, že vaši zákazníci dostanou to, za co si zaplatili.
Dalším faktorem vedle ceny produktu je cena, čas a kvalita dopravy. K čemu vám bude superlevné tričko, když na nej bude zákazník čekat 3 týdny?
Nezájem o svátky a události
Možná vám to přijde jako samozřejmost, ale budete se divit, kolik provozovatelů e-shopů ignoruje klíčové svátky a společenské události. To by se vám stát nemělo. Ostatně díky print on demand můžete nový produkt přidat doslova během chvilky. Myslete na to, až se budou blížit vánoce, velikonoce, mistrovství světa v čemkoliv atd. Budete překvapeni, jak vám prodeje poskočí.
Příliš mnoho variant produktů
Neříkáme že není dobré dát kupujícím na výběr. Ale všeho moc škodí. Nabídka trička v deseti barevných variantách bude pro zákazníka obtěžující a povede spíš k rozhodovací paralýze než k pocitu příjemného nakupování. Věřte svým designům a vyberte pro ně pár barevných variant oblečení, na kterých opravdu vyniknou.
Zaměření jen na trička
Určitě je dobrý nápad využívat pro váš e-shop služby jen jednoho dodavatele. Ušetříte si tím spoustu starostí. Ale podívejte se, co všechno váš print on demand dodavatel nabízí. Určitě to nejsou jen trička. A pravděpodobně to také není jen oblečení. Např. Printful nabízí celou řadu vybavení do domácnosti, Spod má zase v nabídce originální fotoalba a kalendáře, Printify třeba tašky nebo podložky pod myš.
Jistě, není cílem každý váš design “nacpat” na všechny produkty z nabídky vašeho dodavatele, ale širší portfolio produktů ve vašem e-shopu dodá nakupujícím pocit plnohodnotného obchodu. A to je to, co chcete.
Špatná zákaznická podpora
Nezapomínejte na to, že prodeje na vašem e-shopu nejsou všechno. Bez dobrých hodnocení vašich zákazníků těžko vybudujete opravdu prosperující obchod. Navíc jen spokojený zákazník se vrátí pro další nákup.
Vyhraďte si proto čas na odpovídání na dotazy vašich potenciálních zákazníků, řešení jejich problémů, rady jak se o produkty starat atd. S rostoucí popularitou bude těch dotazů stále více, ale vydržte to. Více dotazů znamená, že váš print on demand business roste 😉
Svět e-commerce pro vás může být zdrojem skvělých příjmů po dlouhou dobu. Ale vzhledem k množství konkurence není příliš prostor pro chyby. Pokuste se proto vyvarovat minimálně těmto sedmi největším a vaše podnikání bude mít větší šanci na úspěch.