Vše o pasivním příjmu, affiliate marketingu a práci na volné noze.

Affiliate marketing – jak začít a na co dát pozor

Pokud se pohybujete v online světě delší dobu, určitě už jste na affiliate marketing narazili. Dnes se podíváme, jak můžete affiliate využít…

Pokud se pohybujete v online světě delší dobu, určitě už jste na affiliate marketing narazili. Dnes se podíváme, jak můžete affiliate využít k vybudování svého zdroje pasivního příjmu. Nebudeme řešit propagaci vašich vlastních produktů a služeb pomocí affiliate marketingu, ale zaměříme se na druhou stranu, na provozovatele webu či správce libovolných sociálních médií, kterému affiliate zajišťuje příjem.

Co je affiliate marketing?

Affiliate marketing je založený na propagaci produktů a služeb jiné společnosti. Výměnou za tuto propagaci dostanete provizi z prodejů, které vygenerovala návštěvnost přes vámi zobrazené reklamní prvky. Provize je ve většině případů vyplacena až při uskutečnění prodeje, výjimečně můžete dostat odměnu už jen např. za přivedení návštěvnosti.

Výhody affiliate marketingu

Proč byste měli affiliate marketingu věnovat pozornost? Zde jsou dva hlavní důvody.

Nízké náklady a minimální riziko

Začít svoje online podnikání obvykle znamená poměrně značné náklady do začátku na vývoj a výrobu produktů, zaměstnance, vybavení, nájem atd. Díky tomu je klasická cesta pro mnoho lidí příliš náročná. Díky affiliate marketingu ale pro start vašeho podnikání potřebujete jen webovou stránku nebo profil na sociální síti. A když po pár měsících zjistíte, že to není nic pro vás, jediné co jste museli investovat byl váš čas. Finanční investice do startu byla pravděpodobně minimální. Proto se affiliate marketing řadí mezi velmi populární strategie k vybudování pasivního příjmu.

Jednoduché škálování

Pokud prodáváte fyzické produkty, je vaším cílem spolupracovat ideálně s jedním či dvěma hlavními dodavateli vašeho zboží. Affiliate marketing vám ale umožňuje propagovat desítky společností a brát provize od každé z nich.

Jak affiliate marketing funguje?

Obchodník přiřadí každému z jeho affiliate partnerů (tedy i vám) unikátní kód, díky kterému může sledovat, kdo je zodpovědný za uskutečněný prodej. Kód se většinou skládá z celé řady písmen a čísel. Vaším úkolem je, aby každý link, který nasměrujete na stránky obchodníka, obsahoval tento unikátní kód.

Kdykoliv někdo z vašich návštěvníků na link klikne, do jeho zařízení se uloží cookie. Jejím úkolem jsou dvě věci:

  1. Pomáhá prodejci trackovat affiliate partnera a díky tomu mu vyplatí odměnu
  2. Udržuje v sobě informaci o platnosti vašeho odkazu, takže dostanete zaplaceno i když kupující svůj nákup odloží o pár dní

Výše uvedené si ukážeme na příkladu. Představte si, že si návštěvník přečte váš článek o skvělé dovolené na Bali. Klikne na affiliate odkaz ve vašem článku a dostane se na stránky cestovní kanceláře. Tady se mu zalíbí jedna nabízená dovolená, ale uvědomí si, že to musí nejprve probrat s partnerkou. Zavře proto prohlížeč a pár dní se nic neděje.

Když se po týdnu doma domluví na termínu a volbě hotelu, jde rovnou na stránky cestovky a zájezd objedná. Dobrou zprávou je, že díky délce platnosti vašeho linku 14 dní (liší se u různých obchodníků) se vám pořád prodaný zájezd započítá. Systém si pamatuje, že to byl váš web před týdnem, ze kterého kupující přišel.

A to nejlepší na závěr, když si náš návštěvník při nákupu všimne romantického víkendu v nabídce té samé cestovní kanceláře a koupí ho spolu s dovolenou na Bali, provizi dostanete za oba prodané zájezdy.

Kolik si mohu díky affiliate marketingu vydělat?

Zjednodušeně se dá říct, že neexistuje maximální výše vašeho příjmu. Vše záleží na volbě segmentu trhu a množství práce, kterou jste ochotni investovat. Ti nejúspěšnější affiliate marketéři si mohou vydělat každý měsíc šestimístné částky (někteří dokonce i více).

Nečekejte ale, že za měsíc budete na stejných hodnotách. Budování příjmu z affiliate marketingu je dlouhodobá práce a ti nejúspěšnější v oboru se svým projektům věnují řadu let. Nenechte se proto odradit, když vaše příjmy v prvních měsících budou spíše velmi blízko nule. Důležité je, že pokud budete své affiliate projekty stále vylepšovat a budete pracovat i na svých znalostech, máte i vy možnost šestimístné částky měsíčně dosáhnout.

Jak začít s affiliate marketingem

Vhodný segment trhu

V současné době je trh affiliate marketingu již velmi rozvinutý a to i v ČR, i když na trh např. v USA se díváme hodně z dálky. Každopádně to znamená, že není tak jednoduché se prosadit, jako tomu bylo před několika lety. Abyste si usnadnili práci, je třeba dobře vybrat vaši tržní niku (niche market).

Vybírejte proto téma, které se zaměřuje na specifický segment trhu a na specifickou cílovou skupinu. Čím užší tato skupina bude, tím větší máte šanci se prosadit, protože konkurence zde nebude tak veliká. Například téma “jídlo” je příliš široké. Raději se zaměřte na více specifickou kategorii, např. “grilované jídlo”.

Jakmile se vám podaří prosadit se v rámci vámi vybrané tržní niky, můžete využít již vybudované návštěvnosti a začít rozšiřovat svůj záběr i na další témata.

Neméně důležité jako správný segment trhu je také vybírat takové téma, které je vám blízké a o které se zajímáte. Mnoho affiliate stránek neuspěje kvůli nekonzistenci jejich provozovatelů. Takže pokud si vyberete téma, které máte rádi a baví vás v něm rozšiřovat své znalosti, bude pro vás také snazší pravidelně se mu věnovat, tvořit obsah, hledat potenciální partnery atd.

A nebojte se, nemusíte být nutně experty v dané oblasti. Vaším cílem není udávat trendy, ale popisovat vaše zkušenosti a předávat je dalším čtenářům. Alternativně si můžete také najmout externí tvůrce vašeho obsahu, kteří vám usnadní růst vašich stránek.

Platforma

Podle zvoleného segmentu trhu a cílové skupiny si teď musíte vybrat platformu, kterou využijete k budování návštěvnosti pro váš affiliate obsah. Může to být blog/webová stránka, YouTube kanál, Facebooková stránka či skupina, Instagramový účet nebo i TikTok.

Z výše uvedených je nejsnazší začít s vlastním webem, nadále se proto budeme věnovat této variantě. Už jen proto, že efektivní sdílení affiliate odkazů přes sociální sítě není nejjednodušší a pokud již nemáte účet s dostatečným počtem sledujících, bude to pro vás poměrně obtížná cesta.

Začít s webovou stránkou je dnes velmi rychlé a levné. Existuje celá řada služeb, které vám celý proces usnadní. Ani nemusíte umět programovat. Zkuste se podívat na naše zkušenosti s českou službou Webnode.

Jakmile máte stránku připravenou, je potřeba začít se věnovat optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Návštěvnost z Googlu a Seznamu totiž bude pro váš úspěch klíčová. Nechcete totiž za návštěvníky vašeho webu platit, minimálně ne za všechny. Kvalitní SEO vám toto zajistí.

Před samotným spuštěním webu si ještě ověřte, že je vše v pořádku i z pohledu zákonů, jak autorských, tak daňových. A teď už se můžete pustit do přidávání affiliate odkazů.

Affiliate programy

V této fázi si musíte zvolit vhodné affiliate programy, do kterých se zapojíte. Respektive tento průzkum se hodí alespoň zlehka udělat už při volbě vašeho segmentu trhu. Existují 3 hlavní typy affiliate programů.

  1. Affiliate programy s vysokou provizí a malým objemem prodejů
    Jedná se o affiliate programy zaměřené na úzký segment trhu s velkými odměnami za každý prodej. Zjednodušeně řečeno, vaše snaha přivede třeba jen jednoho zákazníka týdně, ale odměna bude stejná jako za 100 zákazníků u jiného affiliate programu.
    U affiliate programů s vysokou provizí je ale většinou velká konkurence. Jelikož vy pravděpodobně teprve začínáte, bude pro vás asi docela výzva prosadit se proti zkušeným konkurentům s téměř neomezenými rozpočty.
  2. Affiliate programy s malou provizí a velkým objemem prodejů
    V této kategorii to budete mít jako začínající výrazně snazší. Vzhledem k velké nabídce je relativně snadné najít si segment (možná nejlépe mikro segment) trhu, který svým obsahem můžete oslovit.
    Například u již zmiňovaného grilovaného jídla můžete vybírat z desítek prodejců grilů a dalšího vybavení, dále se zaměřit na online obchody s potravinami, školení jak správně grilovat atd. Ano, z každého prodeje budete mít výrazně menší odměnu, než u předchozí varianty, ale díky nižší ceně produktů snáz získáte reálné nakupující.
  3. Affiliate programy s vysokou provizí a velkým objemem prodejů
    Zlatý grál mezi affiliate programy. Najdete tu pojištění, platební karty, hypotéky atd. Každý je potřebuje a náklady na jejich pořízení nejsou až tak vysoké. Navíc zákazníci často u vybrané firmy zůstanou mnoho let.
    Tuhle oblast si ale nechte na později. Narazíte tu totiž na jednotlivce a firmy s obrovskými zkušenostmi a rozpočty, proti kterým se budete jen těžko prosazovat. Uvádíme je tu v podstatě jen pro úplnost.

Jak si vybrat ten ideální affiliate program pro vás? Závisí na vámi zvolené tržní nice a vašich zkušenostech.

Pokud máte v plánu oslovit běžné zákazníky (B2C), bude pro vás ideální druhá varianta. Jestli ale spíše cílíte na businessové zákazníky (B2B), pravděpodobně najdete vhodné programy i v první variantě (zde jsou populární například hostingové služby).

Samotné hledání konkrétních programů (ať už z jakékoliv kategorie) je běh na dlouhou trať. Někteří obchodníci využívají své vlastní řešení pro affiliate marketing, jiní pak služeb některé z existujících affiliate sítí. Jejich kompletní přehled najdete v samostatném článku.

Skvělý obsah

Abyste vybudovali opravdu funkční affiliate web či blog, potřebujete vytvořit dostatek vysoce kvalitního obsahu, do kterého přirozeně zapracujete vaše affiliate odkazy.

Nesnažte se jen kopírovat marketingový obsah z webů vašich partnerů. Zaprvé to není v souladu se zákony, zadruhé vám to nepřinese dobré výsledky v rámci optimalizace pro vyhledávače a v neposlední řadě takový text nemá žádný přínos ani pro vaše návštěvníky.

A vaši návštěvníci jsou ti, kteří musí na affiliate odkaz kliknout, abyste měli vůbec šanci dostat svou affiliate odměnu. Váš obsah proto musí být postavený tak, aby byl pro návštěvníky atraktivní a nějakým způsobem řešil jejich problém, kvůli kterému na váš web přišli.

Jak? Například v případě, že je váš web založený na hodnocení produktů, jděte a testovaný produkt opravdu vyzkoušejte. Díky tomu bude vaše recenze pro uživatele opravdu přínosem a nejen opakováním těch samých informací, které najdou kdekoliv jinde na internetu.

Budování návštěvnosti

Teď už máte postavený web, jste napojeni na affiliate programy a vytvořili jste dostatek skvělého obsahu. Gratulujeme! Je na čase přivést na váš web návštěvníky. Opět je tu několik cest, kterými se můžete vydat.

Placená návštěvnost

Jak už název napovídá, tento způsob je založený na placené návštěvnosti vašeho webu. V naprosté většině případů půjde o využití PPC reklam. Velkou výhodou placené návštěvnosti je to, že od okamžiku kdy začnete platit za reklamu, začnou k vám chodit lidé. Ale je tu také několik negativ.

Především vás budou reklamy stát peníze. A může to být hodně peněz, takže zpočátku budete určitě “v mínusu” a na rovinu, možná se vám nepovede vaše reklamy dostatečně zoptimalizovat nikdy. Druhým problémem je to, že jakmile přestanete za reklamy platit, přestanou vám na web chodit lidé.

Obecně řečeno, placená návštěvnost je skvělá, pokud jste zapojeni do vysoce platícího affiliate programu a dokážete dostatek návštěvníků vašeho webu motivovat k nákupu u vašeho affiliate partnera. Pokud jste ale úplně na začátku své cesty v affiliate marketingu a nemáte marketingový rozpočet, nebude placená návštěvnost tou nejlepší volbou.

Optimalizace pro vyhledávače (SEO)

SEO je způsob, jak upravit vaše stránky tak, aby se na určité vyhledávané fráze umísťovaly na co nejlepší pozici ve výsledcích vyhledávání (typicky na Google nebo Seznamu). Jakmile se vám podaří dostat se na přední pozice ve výsledcích, získáte stálý přísun návštěvníků zdarma.

Pro úspěšnou optimalizaci vašich stránek pro vyhledávače potřebujete především:

  • rozumět vaší cílové skupině a tomu, co vyhledává
  • vytvořit obsah kolem těchto hledaných témat
  • kromě obsahu zajistit i kvalitní technickou optimalizaci vašeho webu
  • věnovat se externím faktorům optimalizace (např. linkbuilding)

Vytvoření e-mailového seznamu

Výhodou vašeho e-mailového seznamu je to, že na kontakty v něm můžete komunikovat v podstatě kdykoliv chcete a bez dalších nákladů. Pravidelně tak můžete své fanoušky informovat o nových článcích, speciálních nabídkách atd. Affiliate odkazy můžete navíc zakomponovat přímo do vašich e-mailů a získat tím více kliknutí a tím potenciálně i větší zisky.

Abyste ale seznam vytvořili, musíte přesvědčit návštěvníky vašeho webu, že se do něj chtějí zapsat. To znamená, že byste jim měli nabídnout nějakou odměnu nebo motivaci, proč to udělat. Existuje celá řada způsobů, od pravidelného informování o slevách u vašich partnerů, přes nabídku unikátního obsahu až po možnost účastnit se soutěží. V tomto bodě je potřeba zapojit vaši kreativitu.

Dobrá integrace affiliate odkazů

To že máte skvělý web plný vysoce kvalitního obsahu bohužel ještě neznamená, že začnou vaši návštěvníci klikat na vaše affiliate odkazy. Je nutné dobře zvážit jejich umístění, kontext a výzvu ke kliknutí.

  1. Umístění odkazů
    Pokud jsou všechny affiliate odkazy nahromaděné na konci stránky, kam se dostane jen minimum vašich návštěvníků, získáte jen minimum kliknutí. Na druhou strnu pozor, nedělejte odkaz z každého druhého slova ve vašich textech, bude to pak vypadat jako když návštěvníka spamujete. Důležité je rovnoměrné a přiměřené rozmístění odkazů v textu tam, kde to dává smysl.
  2. Kontext
    Affiliate odkazy tvořte ze slov a frází, které s odkazovaným obsahem souvisí. Například ve větě “Našli jsme pro vás ty nejlepší zahradní grily.” bude vhodné odkaz umístit na frázi “zahradní grily” a ne “našli jsme”.
  3. Výzvy ke kliknutí
    Kromě odkazů v textu můžete využít tlačítka, tabulky a různě graficky zpracované bloky, které upoutají pozornost návštěvníka a pomohou mu se rychleji v obsahu zorientovat.

Na závěr

Cílem tohoto článku nebylo objevit novou převratnou cestu, jak změnit affiliate marketing na stroj na peníze. Snažili jsme se pouze shrnout základní principy, jak postupovat v případě, že se chcete vydat touto cestou budování pasivního příjmu.

Nepočítejte, že hned jak začnete, budete moct opustit svou běžnou práci. Nejprve se zaměřte na dosažení vašich prvních affiliate prodejů. Jak vaše stránka poroste, zkoušejte a optimalizujte abyste dosáhli co nejlepších výsledků. A časem můžete dosáhnout skvělých výsledků.

Držíme vám palce a pokud máte jakékoliv otázky, ptejte se v komentářích.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.