Vše o pasivním příjmu, affiliate marketingu a práci na volné noze.

Co je to dropshipping a jak na něm vydělat?

Pojďme se spolu podívat, co to vlastně dropshipping je a jak ho můžete využít pro rychlé, levné a jednoduché vybudování vašeho vlastního e-shopu.

Pokud se trochu zajímáte o pasivní příjem, pravděpodobně jste už na pojem dropshipping narazili. Ať už ano nebo ne, pojďme se teď spolu podívat, co to vlastně dropshipping je a jak ho můžete využít pro rychlé, levné a jednoduché vybudování vašeho vlastního e-shopu.

Co je to dropshipping

Dropshipping je způsob, jak odbavit objednávky zboží aniž by bylo nutné mít objednané produkty ve vlastním skladu. Objednávky za vás vyřizuje váš dropshippingový partner, který je také vaším jménem zasílá přímo kupujícímu.

Největší rozdíl mezi dropshippingem a běžně provozovaným e-shopem je ten, že vy jako majitel dropshippingového obchodu nemusíte mít skladem žádné zboží. V celém procesu nákupu fungujete v podstatě jako prostředník. Až v okamžiku nákupu zboží vaším zákazníkem si toto zboží “koupíte” u vašeho dropshippingového partnera.

Jak dropshipping funguje?

Dropshipping je specifická forma správy dodavatelského řetězce. Dodavatelský řetězec je ve zkratce síť dodavatelů, zboží, výrobců a prodejců, kteří jsou zapojeni do vytvoření a distribuce produktu, od výroby až po doručení zákazníkovi.

V rámci dropshippingu vystupují především tyto 3 typy partnerů:

  • Výrobci, kteří vyrobí produkt. Většinou neprodávají přímo koncovým zákazníkům.
  • Velkoobchodní prodejci nakupují zboží ve velkém od výrobců a poté je přeprodávají v menším množství maloobchodním prodejcům.
  • Maloobchodní prodejci prodávají produkty koncovým zákazníkům.

A takhle celý dropshipping funguje:

  1. Zákazník si objedná a zaplatí produkt na vašem webu (vy jste v případě dropshippingu maloobchodní prodejce).
  2. Předáte objednávku vašemu dropshippingovému partnerovi (ať už je to velkoobchod nebo výrobce), který produkt zabalí a odešle zákazníkovi vaším jménem.
  3. Dropshippingový partner vám naúčtuje náklady na produkt, balení a dopravu. Rozdíl mezi platbou zákazníka a tímto vyúčtováním je váš zisk.

Obecně platí, že čím kratší dodavatelský řetězec je, tím větší budou vaše zisky. Je proto ideální, když budete objednávat zboží přímo u výrobce, případně u prvního velkoobchodu v celém procesu.

Výhody dropshippingu

Dropshipping je způsob, jak můžete ve vašem podnikání snížit riziko, ale to není jediná výhoda této formy podnikání.

  • Minimální vstupní náklady pro start podnikání
    Protože nemusíte při startu vašeho e-shopu investovat do nákupu skladových zásob vašich produktů, výrazně tím klesá finanční náročnost celého podnikání. A protože nemusíte kupovat zásoby (a poté je někde skladovat a udržovat), vaše režijní náklady zůstávají nízké. Také vám nehrozí, že budete mít plný sklad zboží, o které nemá nikdo zájem.
  • Bez pevné lokality
    Díky tomu, že nemáte fyzický sklad, můžete svůj podnik řídit odkudkoliv, kde najdete internetové připojení. Proto je dropshipping velmi oblíbenou formou pasivního příjmu.
  • Širší nabídka produktů
    Bez nutnosti vlastnit všechno zboží skladem (a také ho pak prodat) můžete hned od začátku ve vašem e-shopu nabízet širší spektrum produktů. Také máte možnost flexibilně reagovat na poptávku a měnit strukturu nabídky dle přání vašich zákazníků.
  • Více kapacit na další oblasti podnikání
    Správa skladu u běžného e-shopu je často velmi náročná jak na čas, tak peníze. Tím že ho nemáte, můžete svůj čas a energii věnovat ostatním aspektům vašeho podnikání (marketingu, optimalizaci obchodu atd.)

Nevýhody dropshippingu

Dropshipping má řadu výhod, ale jsou tu také stinné stránky, které možná nebudou úplně přesně pasovat do vaší obchodní strategie. Tady jsou hlavní důvody, proč ne každému dropshipping vyhovuje.

  • Menší zisk
    Jak už bylo uvedeno výše, čím více článků má váš dodavatelský řetězec, tím menší je váš zisk. Navíc platíte náklady i za doručení a manipulaci se zbožím ve skladu, které byste sami možná mohli zajistit výhodněji.
  • Zásoby mimo vaši kontrolu
    Když spravujete svůj vlastní sklad, dokážete plánovat skladové zásoby a související aktivity (např. velkou reklamní kampaň spustíte jen pokud máte dostatek daného zboží skladem). V případě dropshippingu ale množství zásob řídí váš velkoobchodní partner a tak vlastně nikdy nevíte, jestli zboží nedojde v tu nejméně vhodnou chvíli.
  • Komplikované doručení zboží
    Pokud spolupracujete s jedním dropshippingovým partnerem, je vše většinou v pořádku. Ale pokud máte partnerů více a zákazník si objedná v jedné objednávce zboží od několika z nich, nejen že mu bude zásilka doručena po částech (a každá bude jinak zabalená), ale také vaše náklady za dopravu budou vyšší.
  • Omezený vliv na uživatelský zážitek zákazníků
    Při dodání zboží spoléháte na vašeho partnera, že vše zabalí a odešle zákazníkovi v požadovaném čase a kvalitě. Pokud ale váš partner z nějakého důvodu dodá zboží pozdě, neúplné nebo třeba poškozené, odpovědnost vůči zákazníkovi máte vy. A vy také nesete riziko negativních hodnocení vašeho obchodu.
  • Problémy s dodavateli
    Z výše uvedeného vyplývá, že dobrý vztah s vašimi dropshippingovými partnery je zásadní. Jsou to oni kdo je základem celého vašeho podnikání, takže buďte při výběru velmi pečliví a důslední. S vybranými partnery se snažte vybudovat dlouhodobý obchodní vztah, který neohrozíte např. pozdní platbou za dodané zboží. Jen tak dokážete maximalizovat efektivitu celého dropshippingového procesu.

Jak vybrat vhodného dodavatele

Jak už víme, výběr dropshippingového partnera je zásadní. Existuje několik způsobů, jak při volbě postupovat. Nejprve se ale podíváme na zásadní otázky, na které byste u každého měli znát odpověď.

  • Kolik stojí zboží
    Logicky první otázka je, kolik vás bude zboží stát. Je nutné si dobře spočítat, zda budete i po započtení vaší marže schopni dosáhnout rozumného zisku. Projděte si nabídku na trhu a ověřte si cenu zboží z více zdrojů.
  • Jaké jsou další náklady
    V rámci dropshippingu hradíte celou řadu dalších prací jako je balení, doprava atd. Proto je nutné předem si zjistit kompletní informace o těchto nákladech.
  • Jaké jsou možnosti balení a dopravy
    Zvláště pokud chcete prodávat dražší zboží, je kvalitní balení důležité. Prověřte si proto do detailu, jaké jsou možnosti vašeho dropshippingového partnera. Také si zjistěte, jaké dopravce využívá k rozesílce zboží zákazníkům.
  • Jak probíhá technické napojení na váš e-shop
    Aby dropshipping fungoval jako dobrý zdroj pasivního příjmu, je dobré aby byl celý proces komunikace mezi vaším e-shopem a velkoobchodem co nejvíce automatizovaný, ideálně ze 100%. Seznam zboží většinou dostanete v podobě XML souboru, ale důležité je i následné předání informace o objednávce, zaslání čísla zásilky zákazníkovi pro možnost sledování průběhu dopravy atd.

Podle výše uvedených parametrů se tedy můžeme pustit do výběru jednoho nebo více dropshippingových partnerů.

  • Přímá dohoda s výrobcem nebo velkoobchodem
    Nejlepší cesta, jak se odlišit od konkurence. Najděte si dodavatele, který nabízí dropshipping ale není zapojený v žádné hromadné platformě. Nicméně pozor, hrozí zde problémy s technickým napojením, kapacitami skladu atd.
  • Využití služeb e-commerce platformy
    Velmi dobrou variantou je využití pro vybudování vašeho e-shopu některou z českých platforem, které zároveň nabízí i dropshippingový modul. Můžeme doporučit Shopify, FastCentrik nebo Shoptet.
    Součástí e-shopových modulů těchto firem je také databáze potenciálních dropshippingových partnerů včetně informací o nákladech, časech dodání atd. Uzavření smlouvy je pak otázkou několika kliknutí.
  • Online nástroje
    Další možností je využití online nástrojů, které se stanou mezičlánkem mezi vámi a velkoobchodem či výrobcem. Výhodou jsou jednotné podmínky, kdy nemusíte řešit smlouvy s každým partnerem zvlášť. Stejně tak výběr produktů bývá veliký.
    Bohužel v ČR nic rozumného v této oblasti nenajdete. Je potřeba podívat se do zahraničí na služby jako Spocket, Oberlo nebo SaleHoo. Dále počítejte s tím, že část vašeho zisku skončí u prostředníka.

Tipy pro váš dropshippingový obchod

Na závěr jsme pro vás připravili pár tipů, které vám pomohou do začátku vašeho podnikání.

  • Ať je nakupování u vás radost
    Díky dropshippingu jste ušetřili starost se skladováním a logistikou, tak věnujte energii na to, aby si vaši zákazníci opravdu užili celý proces nakupování. Vytvořte pro ně elegantní, uživatelsky přívětivý e-shop, kde bude snadné nakupovat.
  • Pečlivě vybírejte nabízené produkty
    Dropshipping vám sice dává možnost snadno zalistovat do nabídky mnoho různých produktů, ale to neznamená, že byste měli nabízet vše co uvidíte. Pečlivě vybírejte produkty tak, aby pasovaly k požadavkům vaší cílové skupiny. Zároveň volte podle typu balení, dopravy atd.
  • Dělejte testovací objednávky
    Abyste si mohli být jisti tím, co vaši zákazníci dostanou, musíte dělat dostatek testovacích objednávek. Jen tak se přesvědčíte, že produkty ve skutečnosti vypadají stejně jako na webu. Stejně tak si ověříte proces balení a dopravy.
  • Vybudujte důvěryhodný obchod
    Vaše pověst je to nejdůležitější, co máte. Snažte se proto, aby od vás vaši zákazníci vždy odcházeli spokojeni. Sliby, které uvádíte na vašem webu proto musíte být schopni splnit, produkty by měly mít popisované vlastnosti a v případě vratek či reklamací buďte k zákazníkům maximálně vstřícní. Buďte si jisti, že se vám to v dlouhodobém pohledu vyplatí.
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.