Obsah článku
Práce z domova je fenomén dnešní doby. Zatímco dříve šlo o výsadu freelancerů, a to ještě jen některých, nyní pracují z domova i lidé, které by to v minulosti ani ve snu nenapadlo. A zdaleka ne všichni se s prací z domova vyrovnávají tak, jak by bylo vhodné. Pojďme se tedy podívat na pár základních pravidel, jak homeoffice zvládnout a nezbláznit se z něj.
Pracovní místo
To nejhorší co pro vaši homeoffice můžete udělat je, když se dlouhodobě “usadíte” na kuchyňském stole. Tak to lze praktikovat při občasné práci z domova, ale pokud máte v domácí kanceláři trávit několik dní týdně, nebude to fungovat. Vy budete překážet ostatním, ostatní budou rušit vás, mezi počítačem a mobilem se vám budou plést potraviny na zítřejší oběd…
Pokud to s homeoffice myslíte vážně, musíte si v bytě najít místo, které bude jen vaše a bude sloužit jen k vaší práci. I v malém bytě najdete prostor na malý stolek někde v rohu u okna. Stolek může být i skládací, to ani tak nevadí, ale prostě musí být jen a pouze váš. Koukněte na nabídku IKEA, mají mnoho chytrých řešení pro pracovní místa v malých bytech.
Časový plán
Jdete do práce na volné noze s tím, že budete pány svého času? Ano, to skutečně budete. Ale to s sebou nese značnou dávku nutné sebekontroly. Bez ní se totiž snadno stane, že přestanete být pány nejen času, ale také svých projektů a následně i vašeho bankovního účtu.
Každý den musíte vědět, jaký máte plán. A klidně v něm mějte přes oběd 2 hodiny určené na golf nebo vyjížďku na kole. Ale musíte vědět, že v 15:00 už zase budete pracovat a že ten den budete buď pracovat déle, nebo vyděláte méně peněz. Ale abychom jen nestrašili. Klidně vyrazte na půldenní cyklovýlet, ale vezměte si s sebou notebook a po cestě sem tam pracujte. Svoboda, kterou zažijete při práci na louce uprostřed lesa je skvělá.
Dresscode
Cha, pracuju z domova, takže zůstanu celý den v pyžamu. Tak k homeoffice přistupuje řada “nováčků”. Jasně, jde to, jednou za čas je fajn udělat si línější den. Ale pokud máte být schopni dodávat obstojné pracovní výkony i z domu, musíte se k tomu vhodně obléct. Není nutné brát na sebe business casual oblečení, ale platí tu základní pravidlo – buďte při homeoffice vždy oblečeni a upraveni tak, abyste kdykoliv mohli vyrazit ven.
Vybavení
Když jsme u toho vyrážení ven, práce z kaváren a parků je věc, na kterou se před začátkem práce na volné noze těší mnoho budoucích freelancerů. Patříte mezi ně? Tak tomu musíte přizpůsobit vaše vybavení. Váš 5kg těžký notebook s výdrží baterie 30 minut pro takový styl práce nebude moc vhodný.
Před začátkem práce z domova si tedy dobře rozmyslete, jaký pracovní styl máte v plánu upřednostnit. Pokud budete 90% času sedět doma, nepotřebujete nový malinký notebook, v klidu si vystačíte s tím, co už doma máte. A stejně tak pokud jde o výkon vašeho zařízení – pro poslání pár mailů nepotřebujete žádné “dělo”, naopak z opakovaného dlouhého čekání u pomalého počítače při zpracování fotek či videí budete brzo šílet.
Pochopení
Na závěr tu máme věc, která se často podceňuje. Jde o pochopení vašeho nového pracovního stylu rodinou a přáteli. Pro lidi kolem vás se jako freelancer stanete “tím, co má pořád dost času” a budou mít tendence využívat vás k různým úkolům. Když jste přeci pořád doma, můžete pro ně udělat to či ono. Nedejte se, braňte se tomu hned od začátku. Jakmile povolíte, okolí si na to zvykne a vy budete polovinu pracovní doby trávit na poště vyzvedáváním balíků pro vaše přátele.
U pochopení je důležitá také vaše nejbližší rodina – partneři a děti. I oni musí pochopit, že když jste doma, nemůžete půl dne uklízet. Proto je důležité mít vaše vlastní pracovní místo. Naučte svou rodinu, že v okamžiku kdy si sednete ke svému stolu, nejste pro ně k dispozici. Jste prostě v práci.