A je to tady! Ukončili jste svou dlouhou etapu pracovního života na pozici zaměstnance a chystáte se vykročit do nové éry jako freelancer. Úvodní emoce a nadšení už možná trochu vyprchaly a je potřeba podívat se na všechno, co vás čeká, s chladnou hlavou. V tomto článku se pokusíme vám ve stručnosti představit, na co v začátcích vašeho podnikání na volné noze nezapomenout.
Zákony
Věc, která určitě nikoho nenadchne, ale je potřeba se v ní alespoň rámcově orientovat. Zákonů které ovlivňují podnikání na volné noze je v ČR celá řada. Určitě nemusíte znát všechny doslova, ale na druhou stranu platí známá poučka, že neznalost zákona neomlouvá. Jaké zákony je tedy potřeba znát nebo alespoň tušit, že existují?
- Živnostenský zákon
- Obchodní zákoník
- Autorský zákon
- Zákon o účetnictví
Živnostenský list
Jako freelancer nepotřebujete hned zakládat s.r.o., naopak. Většinou je finančně výhodnější zůstat jako OSVČ (osoba samostatně výdělečně činná). A v tom případě potřebujete živnostenský list. Není nijak složité ho získat, žádost je možné odeslat i on-line. Na většinu kancelářských profesí vám bude stačit jedna či více živností volných, u kterých nemusíte dokazovat vaši odbornou způsobilost.
V případě že máte v plánu provozovat živnosti, u kterých už je potřeba znát a dodržovat zákonná pravidla (např. při pečení dortů atd.), budete si muset zažádat o živnost vázanou, ke které je již potřeba splnit různé profesní předpoklady – více viz Živnostenský zákon.
Jedinou výjimkou, při které nebudete potřebovat živnostenský list, je podnikání podle autorského zákona. Tento druh podnikání se vztahuje na různé kreativní činnosti. Pokud tedy máte v plánu ubírat se tímto směrem, místo řiďte se Autorským zákonem.
Účetnictví
Administrativa spojená s prací na volné noze je noční můrou většiny freelancerů. A tím největším strašákem je vedení účetnictví. Máme pro vás ale dobrou zprávu, české zákony jsou v tomto ohledu poměrně benevolentní a dovolí vám vybrat si z několika možností, jak papírování minimalizovat.
- Evidence příjmů – nejjednodušší způsob, jak legálně vést “účetnictví” je tento, ve kterém žádné účetnictví nevedete. Jediné, co musíte dělat, je evidovat vydané faktury (tzn. ty faktury, které jste vy vystavili jiným firmám). Z nich poté v daňovém přiznání vypočtete náklady pouhým procentem (aktuálně až 60%). Nejlepší volba pro kancelářské profese s minimem skutečných nákladů.
- Daňová evidence – zjednodušená verze účetnictví (dříve se mu říkalo “jednoduché účetnictví”). V tomto případě nepočítáte náklady procentem z příjmu, ale evidujete kromě příjmů i reálné výdaje a k nim ještě majetek a závazky. Takže už to není tak jednoduché, jako pouhá evidence příjmů, ale pořád se to dá zvládnout bez účetní firmy. Ideální pro živnosti s vysokým procentem nákladů.
- Účetnictví – maximální forma vedení financí, která ale pro většinu freelancerů představuje zbytečnou zátěž. Nicméně pokud se chcete vydat tímto směrem, doporučujeme vzít si na pomoc profesionální účetní. A mohou to být klidně také freelanceři 🙂
Bankovní účet
Ano, pokud pracujete na volné noze, měli byste mít finance související s vaším podnikáním vedeny na samostatném bankovním účtu. Většina bank nabízí speciální účty pro malé podnikatele, takže nebudete mít problém si vybrat. A pozor, nepoužívejte osobní účty pro vedení firemních financí. I když si založíte nový osobní účet, banky z toho nebudou nadšené…
Datová schránka
Třešnička na závěr, to je datovka. Spousta lidí se jí obává, ale vám jako podnikatelům ušetří obrovské množství času. Již prakticky se všemi úřady je možné komunikovat elektronicky a byla by škoda to nevyužít. Takže hurá na poštu, kde vám datovou schránku založí. Možná to bude jedna z posledních front, které v souvislosti s vaším podnikáním na volné noze budete muset vystát!